Natuurlijk kunnen dokters, monteurs of andere (contact)beroepen niet thuiswerken. Maar dankzij de corona crisis werken grote groepen noodgedwongen vanuit huis. De één vindt het vreselijk en de ander juist heel fijn. Het is hoe dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je ook thuis hetzelfde presteert als op kantoor. Thuiswerken heeft niet alleen nadelen maar ook voordelen. Zo heb je geen last van files, de koelkast binnen handbereik en kan je jouw tijd zelf verdelen. Toch kan het zo zijn dat je sneller huishoudelijke taken oppakt of wordt afgeleid door je kinderen. Om zo efficiënt mogelijk thuis te werken voorzien wij jou van 7 handige tips waardoor jij corona proof kan thuiswerken!
Tip 1: Maak een dag/weekplanning
Start de week met het uitschrijven van je doelen en activiteiten voor de week. Maak vervolgens een to-do lijstje en prioriteer de activiteiten zodat je de belangrijkste zaken als eerste aanpakt. Vergeet niet af te vinken wat je af hebt, dat geeft een voldaan gevoel en zorgt voor controle. Tegenwoordig kun je ook super handige projectmanagement tools gebruiken zoals Asana of Trello. Al je projecten en activiteiten kun je verdelen in bijvoorbeeld ideas, to-do, in progress en done.
Tip 2: Aankleden!
Ja je leest het goed! Kleed jezelf aan en blijf niet in je pyjama of joggingpak zitten. Wanneer je dit niet doet blijf je hoogstwaarschijnlijk in chill modus staan. Het is vooral psychisch maar kleed je aan, trek je schoenen aan en doe alsof je naar kantoor gaat. Je zult merken dat je echt in een productieve werksfeer terecht komt en dat is natuurlijk precies wat je wilt!
Tip 3: Zorg dat je al je documenten bij de hand hebt
Werk je thuis dankzij de corona crisis? Zorg dan dat je alle documenten en spullen van je kantoor mee naar huis neemt. Het is heel verstorend om midden in je workflow erachter te komen dat je allerlei benodigde documenten mist. Met deze tip maak je het thuiswerken een stuk effectiever!
Tip 4: Plan je pauzes & vaker een korte pauze
Rondom de lunch is een iets langere pauze natuurlijk gewenst, maar plan daaromheen ook wat vaker een korte pauze van 10 á 15 minuten. Op kantoor loop je ook regelmatig naar de koffieautomaat en maak je even een praatje. Dit zorgt ervoor dat je niet het gevoel krijgt dat je leven alleen maar om werken draait. Neem bijvoorbeeld even 10 minuten pauze om een huishoudelijke taak aan te pakken zoals het uitruimen van de vaatwasser!
Tip 5: Kies offline blokken
E-mails, appjes, notificaties van LinkedIn, Facebook en Instagram. Het leidt allemaal vreselijk af en maar weinig mensen zijn sterk genoeg om ze te negeren. Neem productiviteit blokken op in je dagplanning en ga even offline op die momenten. Zo zorg je ervoor dat je jouw workflow makkelijker kan vasthouden! Minder afleiding betekent meer productiviteit.
Tip 6: Houd contact met je collega’s!
Communicatie is key en daarom is contact met je collega’s en leidinggevenden super belangrijk. Maak duidelijke afspraken over wat er gedaan moet worden en houd elkaar op de hoogte van geleverd werk. Ook hierbij is het werken met een projectmanagement tool zoals Asana of Trello super handig! Je kunt taken aan iemand toewijzen en er zelfs een deadline aan hangen. Zo weten jij en je collega’s exact wat er gedaan moet worden en wanneer het af moet zijn. Verder is persoonlijk contact met collega’s ook belangrijk. Organiseer daarom bijvoorbeeld een gezamenlijke online pauze. Dit maakt thuiswerken net iets gezelliger!
Tip 7: Last but not least; beweging!
Get off your lazy ass en maak voor of na de lunch een korte wandeling. De mens is niet gemaakt om de hele dag te zitten en daarom is voldoende beweging super belangrijk. Nu je toch al vanuit huis werkt kun je net zo goed even een ommetje maken. Dit is niet alleen goed voor je lichaam maar ook hartstikke goed voor je brein! Je zult al gauw merken dat je na een korte wandeling een stuk scherper bent.
Meer lezen? Bekijk onze andere blogartikelen hier