De marketingstrategie! Altijd al belangrijk geweest, maar in deze tijd extra belangrijk. Het is belangrijk om als bedrijf goed te weten wat je wil bereiken met je strategie. In het kader van verbetering delen wij graag 5 tips om je marketingstrategie te optimaliseren!
1. Stel een marketingplan op
Breng je marketingacties helder in kaart en verbindt ze met elkaar. Verbonden met elkaar kunnen ze elkaar namelijk versterken en creëer je een overkoepelende marketingaanpak. Dit resulteert uiteindelijk in meer structuur, overzicht en resultaat. Het is ook eenvoudiger om de prestaties van je acties te beoordelen als de acties in een overkoepelend plan samenhang hebben. In je marketingplan kun je gelijk aandacht besteden aan je marketing funnel. Er zijn namelijk meerdere fases waar je klant doorheen gaat en jouw marketingacties zijn verantwoordelijk voor de doorloop. Deze fases komen aan bod bij het volgende onderdeel: de customer journey.
2. Verdiep je in de klanten en de ‘customer journey’
Bij tip 1 heb ik het gehad over het belang van een marketingplan en een overkoepelende marketingaanpak. De samenhang van marketingacties zijn namelijk belangrijk voor de ‘customer journey’. Het is allereerst belangrijk om jouw klant helder in kaart te brengen. Je moet weten hoe je klant eruit ziet, wat hun interesses zijn en via welke kanalen ze bereikbaar zijn. Als dit duidelijk is kun je de ’touchpoints’ in kaart brengen. Dit zijn alle contactmomenten die één of meerdere van de zintuigen (horen, zien, ruiken, voelen, proeven) prikkelen. Daarnaast is het belangrijk om de fases van de customer journey in kaart te brengen. Er zijn talloze modellen die hierbij helpen, maar de meest gebruikte fases zijn: Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Advocacy. Per fase zijn er verschillende marketingacties mogelijk om de klant naar de volgende fase te loodsen. Bedenk hierbij dat een klant gemiddeld 5 tot 8 contactmomenten nodigt heeft voor een aankoop. Het opstellen van een marketingplan met uitingen per fase zorgt voor samenhang en resultaat!
3. Luister naar je klant en maak data gedreven keuzes
Klantenbinding is uiterst belangrijk en dit creëer je niet door niet te luisteren, maar door juist wél te luisteren. Bij tip 4 komt ‘customer retention’ en daarmee klantenbinding verder aan bod. Onder luisteren naar je klant kun je verstaan het in gesprek gaan met je klant en jullie samenwerking bespreken. Maak pijnpunten bespreekbaar zodat je hier op kan inspelen. Verder is het belangrijk om data gedreven keuzes te maken in de analyse van je marketingacties. Verdeel dit over de verschillende fases van de bij customer journey. In plaats van ingewikkelde rapportages kijk je naar de prestaties van de acties per klantfase. Op deze manier kun je eenvoudig bijsturen op basis van data.
4. Leg de focus ook op ‘customer retention’ in plaats van alleen maar op nieuwe klanten
Ooit gehoord van CLV (Customer Lifetime Value)? Simpel uitgelegd: de Customer Lifetime Value is de duur van de waarde die een relatie met de klant voor je bedrijf kan hebben. Het binnenhalen van klanten is duurder dan het behouden van klanten en daarom is het belangrijk om de focus op customer retention te leggen. Natuurlijk is het binnenhalen van nieuwe klanten ook belangrijk, maar het behouden van klanten zorgt voor een hogere Customer Lifetime Value. Je maakt tenslotte iedere keer kosten voor het binnenhalen van een klant. Dit noem je ook wel Customer Acquisition Costs (CAC). Als je de focus legt op nieuwe klanten worden de CAC kosten hoger en wordt de CLV lager. Streef daarom naar een hogere CLV en bouw aan een duurzame en langdurige relatie.
5. Staar niet blind op online marketing maar kijk ook naar offline mogelijkheden
In het huidige digitale tijdperk staart men al gauw blind op online marketing. Het is in dit tijdperk ook noodzakelijk om op online vlak sterk aanwezig te zijn, maar offline aanwezigheid is net zo belangrijk. Denk hierbij aan visitekaartjes, flyers, handgeschreven kaarten, adverteren in dagbladen en mailings. Natuurlijk zijn er nog tal van andere offline mogelijkheden die effectief kunnen worden ingezet. Door online- en offline marketing tegelijk in te zetten prikkel je alle zintuigen van je klant en dat is precies wat je wil!
Meer lezen? Bekijk onze andere blogartikelen hier