3 tips voor meer employee engagement en meer motivatie

Het in dienst krijgen van het juiste personeel is soms al lastig genoeg. Echter is het behouden van die ene goede werknemer soms nog veel lastiger. Gemiddeld blijft een werknemer maar voor 2 tot 5 jaar voor dezelfde werkgever werken. Dit kan soms erg kort zijn, zeker als het die lastig geworven medewerker betreft. Om deze reden geven wij 3 tips om je personeel gemotiveerd en gebonden te houden aan jouw bedrijf en de employee engagement te verhogen. Dit alles geeft ook een boost aan je Employer Branding!

Creëer een werkomgeving die autonomie stimuleert 

Het is ons verlangen om zelfsturend te zijn, ook op werk. Om volledig gemotiveerd te zijn voor
je werk, moet je zelf kunnen bepalen wat je doet, wanneer je het doet en met wie je het doet. Dit is een situatie die bevorderd kan worden door het bestuur van een organisatie. Door Autonomie te geven aan je werknemers zorg je er niet alleen voor dat hij of zij meer gemotiveerd zal zijn voor het werk dat ze doen. Ook zal autonomie creatief denken in de hand werken. Dit omdat de werknemer zich niet beperkt voelt door te strenge regels waar ze zich op de werkplek aan hoeven te houden. Door traditionele ideeën over controle te heroverwegen zoals: reguliere kantooruren, kledingvoorschriften, numerieke doelen, enzovoort – kunnen organisaties de autonomie van het personeel vergroten, vertrouwen opbouwen, innovatie en creativiteit verbeteren en zo personeel gemotiveerd en gebonden houden aan je bedrijf.

Geef je werknemers meesterschap voor meer employee engagement

Iedereen wil beter worden in de dingen die we doen maar dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Daarom kan het leren van een taal of skill in het begin zo frustrerend zijn. Als je het gevoel hebt dat je nergens komt, geef je misschien zelfs op. Een gevoel van vooruitgang draagt ​​bij aan onze innerlijke drijfveer.

Jij als werkgever kan minder kijken naar wat je werknemer volgens jou moet doen, maar naar wat hij goed kan. Als de belangrijkste taken te moeilijk zijn, zullen mensen zich zorgen maken en zich buiten hun klasse voelen. Als de belangrijkste taken te gemakkelijk zijn, zullen ze zich al gauw vervelen.

De belangrijkste taken moeten dus niet te moeilijk of te makkelijk zijn. Ook is het belangrijk je werknemers de juiste tools te geven om zijn of haar taken goed uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan trainingen, tools, (fysieke) assets etc. Zorg ervoor dat de vooruitgang van een werknemer meetbaar en inzichtelijk gemaakt wordt. Deel dit met diegene en laat zien dat diegene stappen maakt.

Hierdoor kan een werknemer niet alleen beter zijn of haar taken uitvoeren, hij of zij zal zich ook prettiger voelen binnen de functie.

Geef je werknemers een doel

Mensen die een doel in hun werk vinden, ontgrendelen het hoogste niveau van motivatie. Het maakt namelijk de verbinding met een zaak die groter is dan jijzelf en die de diepste motivatie drijft. Het doel is wat je ’s ochtends uit bed haalt en naar werk drijft zonder te mopperen. Mensen met een helder doel zullen ook eerder gemotiveerd zijn om de moeilijkste problemen na te streven. Mensen kunnen worden geïnspireerd om uitdagende doelen te behalen. Wanneer een werknemer een doel heeft zal diegene zijn werk niet als een vervelende taak zien, maar een proces om doelen te behalen.

Meer lezen? Bekijk onze andere blogartikelen hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *